Thursday, November 5, 2009

another dinner & seafood..

menjadi 1 kemestian dlm family kami, selang sebulan sekali @ 2 bulan sekali akan melantak dinner kat luar
so malam td, the whole family and a cousin, except that mesir one la kan, menuju ke Alor Gajah for dinner

main purpose : adalah untuk mendapatkan SATAY !!

so pas Maghrib masing2 pakat gerak, sbb if lambat sgt nnt baba da letih + mengantok
lain la yg muda2 ni, bg la menopik sampai suboh pon sanggup kan
*ceah, ckp over. padahal kol 10 da start siap2 tempat tido*

ekceli, sehari sebelom da pikir nk mkn kat mane. sebab kang if mlm nk dinner baru nk tny , alamat jawapan kepada persoalan " nak makan kat mane ni?" adalah "x kesah la mane2"

jawapan yg bisa naik darah kedua ibu bapa
huahuahuahuahua

so kene fikir awal2 la kan. and si adik dah cakap nk makan satay, sbb esok (jumaat) die nak balik matrik pineng dah. so adelah kepingin nak makan, satay itu

then, kami adelah meng'dinner' kan diri di...



Hanif Corner
dulu penah makan sekali kat sini, and it was okey la, but x pernah rasa satay die



oh maybe mereka sedang membincangkan tentang bakal menantu mereka
ceah kau xde la keje lain kan bajet nk berangan kawen je =P


we have 2 round of dinner
the first is off course..

satay. oh it was superb.
mmg sedap la. satay die berisi2


satay daging dia adelah sedap
sebab x keras, & tidak terlalu lembut. it was just nice. tp kuah dia mmg sedap


and the outcome of the kesedapan itu..


huarghhhh perut puaka masing2 okey, except mama & baba la kan
mcm x sedar je tibe2 abis. sebab sedap so laju je masok mulot
* oh aku adelah hantu tisu. if aku mkn kat kedai, siap2 la tauke kedai utk mengalami kerugian tisu. ini baru mkn satay, tisu dah byk ni*

second round wif the 'foodsss'
kali ni x makan ikan stim2 dah sebab rase nye adelah buhsan okey asik mkn stim je
dan selalunya mane2 kedai mesti ade ikan siakappppp je sampai mak pun buhsan uollsss
baba lagi la buhsan. so adelah makan menu seperti berikut....



nasi goreng cina in big plate for us



ikan kembung masak pedas tetapi adelah tidak pedas . looks like sweet n sour je kan



ayam masak halia, which is sedap. thumbs up !



tomyam campur. it was okey, but less hot. aku mengharapkan tomyam nye adelah pedas
* me miss tomyam kat matrik perlis dulu. super duper sedap dan pedas*



perlu ada telur. ceah mcm bawak anak2 kecik je mkn siap nk ade telur kan. hahaha
semua adelah 2 hidang. ramai kan. *ramai perut puaka =P*



alhamdulillah... sila lah bayar ye. rm 112 sahaja. it was reasonable la
*ktrg ni kalo sesekali dinner kat luar, mmg rate tuh la bayor nye*


saye adelah anak tauke kepada seorang pengurus persatuan nelayan
ceah tibe2 buat karangan
ok let me tell u la. baba dia ni keje pengurus je. so, adelah otai bab ikan2 ni. bukan ikan je but all seafood la. n sumtimes mkn kedai, baba akan cekap "this one, not fresh". dah tekak die biase yg fresh2 je kan. kalo cm aku, aku dpt la jugak cam sket2 either seafood tuh fresh ke x kan.
* tp slalu nye x sempat nk rasa fresh ke x, da abis. huhauhauha*

and adelah suatu masa dahulu, mase kat perlis, sewaktu aku bermatrikulasi di sana, ktrg nk p ke Wang Kelian kalo x silap, singgah tepi jalan nk lunch. kedai tuh, mase ktrg dtg, xde org pon.
n ktrg order2 la, aku x igt la order ape. tp 1 tuh, order ikan sungai ape ntah, bakar.
fuhhh mmg sgt fresh dan sedap beb. da la die bakar depan2 tuh, pastuh, service die sgtttt la baik. ibarat melayan sedara dtg umah. yg x bleh blah, aku igt, baba mcm masyuk gila la mkn. mase tuh mkn byk gak. tibe2 bayar, dlm 30 ++. sampai mama tny, da btol2 kire ke. sbb murah gila kan. and aku igt mase nk blk tuh, baba ckp " sedap kak, fresh. mmg sedap"...

hahaha itu lah bapak aku kan. bila dpt makan yg sedap dan baik, mmg la die suka. sampai beria2 cakap sedap tuh.

and td, baba bawak seafood dr medan ikan bakar die.
hauuuuuuuuuuuuuu makan lagi !!!! ini dinner baru je td



ketam masak kunyit. hoh ketam punya isi adelah byk.
me adelah hantu ketam. lebih2 lagi ketam berlada. nangis hoiiiiii



udang goreng lada. hoih terbaekkkk. udang besar
kat medan ikan bakar ayah aku uruskan tuh, aku tau la sket2 jenis seafood die sbb dulu aku part time kat medan tuh
udang beso2 gini panggil Udang A
if yg kecik sket panggil Udang B
biase nya Udang A kastemer suka bakar kering, bakar bungkos, dgn masak butter

ceah mcm amik order plak kan



anda perlu percaya sy mkn sebungkus je nasi lemak itu
* memang sebungkus pon*

tetapi jgn percaya bahawa aku makan byk tuh je udang dan ketam
huahuahuahua
* mak mkn 3 udang noks. kenyang mkn udang je. fengsannnn....*


siapa dtg melaka, bgtau aku !!!
nnt aku bawak korang dtg medan ikan bakar, with first class service.
ceah....
nk mkn sedap, sila bawak budget mencukupi

raudah !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jom lepak kuala makan asam pedas pari !!!!!!!!!!!!!


* kuala adelah panggilan kepada tempat di mana medan ikan bakar tersebut wujud*



tadi, mama masak sambal sotong, utk esok.
sebab esok mereka sume akan ke Pineng
so, tinggal lah daku dan adik bujang berdua terkedek2 di rumah

~ sob sob sob sob ~


__________________________________________________
sila tinggalkan komen2 anda. komen yg baik2 ye.yg mencaruts adelah di larang. =)
__________________________________________________

14 comments:

alvin takda rumah harga 8juta story.... said...

aku tak pernah makan mewah camni...sronok aku tgk famili kau...jeles sebenarnya...

ct odah said...

long bile nk duk lepak bgonjeng di chalet lg gaknyer...huwa rindu...
long sile tgk gmba no 2..mk ko pndg bapak ko dgn penuh sinar pgharapan ko kwin sok..hahahha

kucingorengemok said...

mak odah takmo ambik anak angkat sorang ke? kita volunter, hehe

eh apasal kat kedai org buat telur dador tu lawa je ek, kembang² gitu, kat rumah tak pernah jadi

ANIS said...

wah korang nmpk sangat mcm happy family.family aku ada jga plan nk buat mkn ramai2 tapi bnyk ahli yg kurang lah.ade yg bljr lh,keje lh agk ssh lah.

c-idah said...

loteh tul kalau lya citer pasal makan tau,,,
opkos daku kecur ok n mulalah teringin2..

dh la semalam ada org citer pasal jantung lah paru lah hatilah...
heiiiiii,sabau jek....

Lya Colours said...

~~ alvin
ko tawen dgn aku je la
hahahaaha =P

Lya Colours said...

~~ odah
kalo buleh, mak nk kawen skrg nok !!!!

Lya Colours said...

~~ kog
haah kedai pny mesti over kembang gitu
dorg tarok air sket kot
motif tarok air? haha

Lya Colours said...

~~ anis
aku pon 2 org stdy jauh
so alang2 ade sorg blk ni, bwk la mkn
xpe la yg penting keharmonian kuarga itu ada

Lya Colours said...

~~ c-idah
eh ngidam2 over okey
haha
i lurve paru berlada
nicceeeee

alvin takda rumah harga 8juta story.... said...

kita bole tawen ker??aku takda umah 8 juta...layak kah??

Lya Colours said...

~~ alvin
hahaha layak la
nnt aku support 4 juta, ko tambah lagi 4 juta
harta sepencarian
hahahahhaaa

Cik Mawar said...

sedap nyaaaaaaaaaaaaaaaaaa ketamm..ketammm.. udang,..udang..satey..udang..ketam.. satey.. uwaaaaaaaaaaaaaaaaa.. nak pi melaka.. nak pi melaka.. makan free.. lya banjerrr.

reen said...

ya ampunnnn...
maraton makanan amek ko...
suka2..
akak pon antu tom yam gak...

dh lama family akak x wt mkn2..
dlm planning ni..waduh2..