Wednesday, January 6, 2010

money money money ~ ~ hoihh....

sila jawab soalan
korang pernah rasa tak, bila gaji dah masuk, but still pening fikir :-

"ohhh duit x cukopppp !!"
"omg sket gila duit aku tinggal lepas tolak bla2"
"damn x bleh la ber huuu haaa bulan ni"
"aku ada hutang sape lagi ni oiiiiii"

shit ! tuh la yg aku rasa skrg. gaji aku baru masuk ari ni. so tadi ke bank cash out some money. after da tolak duit saving, tolak duit bla2, aku pny bersih ada dlm rm600 je weyh !!! matik la gini

ni baru 6 january beb !! sabtu ni nak kuar bli kain lagi. yg tuh mau terbang 100. tggl 500 plak
pastuh nnt adik aku blk, dorang nak ajak p somewhere plak sbb cuti skolah ari tuh memerap je dorang kat umah. yg tuh aku x tau la abis berapa duit aku !!

blom duit minyak, topup, makan lunch !! my godness pengsan la fikir

oh i should cut down my lunch. kata nak diet =P.. itu 1 idea bijak mengurangkan perbelanjaan. yess !!! ceah boleh ke??? boleh2 chaiyok !!!!!

lepas tuh tadi ber'sms' la dgn pempuan odah tuh
aku siap warn dgn dia "mulai bulan ni, hanya sekali sabtu je yg kita akan kuar ber huu haaa"

shit !!! x suka nyeeee. sebelom ni bleh kata tiap2 minggu ade je la tujuan kan. since dia pon bermasalah same je dgn aku, so harus korbankan nafsu enjoy itu. hoih...

serius pening la fikir duit ni. even ada je lagi "duit bersih" yg boleh belanja, but serius rasa sketttt gila. aku ni mmg kaki beli2 la. tapi aku xde la kaki branded items ke ape. syukur la aku x begitu, kalo x mau la aku isi fuel pakai pasir pantai je

aku ni jenis, x perasan pon duit mengalir. tiba2 je habis. tapi x nampak pon aku beli ape. damn. kadang2, baru je draw duit, tiba2 abis, kene draw blk. nice... kalo barang2 nampak yg aku beli pon ape sgt la. beli mekap xde la selalu. bila abis je baru beli. beli inner wear pon xde la tiap2 bulan ke hape kan. tapi aku mmg pelik la dgn diri sendiri, mana pegi heh duit aku !!! tiba2 abissss.. kalo makan pon, xde la sekali mkn sampai 20 hengget ke hape. nak kata topup jauh sekali la. topup aku pon 10 hengget tuh bleh tahan 2 minggu

oh mungkin aku ni mmg suka membazir beli barang ntah ape2. (mengaku dari awal ko boros kan senang)

oh I admit, aku mmg boros sket. aku rasa if aku pegi Mydin, x terbang 60-70 hengget mmg x sah. kadang2 p family store, mak aku suoh beli karot je, aku beli la lagi ntah apa2 sampai kene 20-30 hengget. humphhhhh...

tuh belom lagi aku dok umah sendiri. mmg matik la mkn nasi dgn air garam je.

kadang2 aku suka la pikir merapu2 kan. kenapa x dpt pakwe mcm kwn2 aku heh. pakwe kaya. bleh beli kau dompet mahal2. bagi jam branded bagai. pegi sini sana bla2. eh bersyukur la kau mangkok !!! (tolong sepak aku)

so skrg ape heh matlamat kita? cari pakwe kaya?? no no no no no
duit x menjamin ape2 pon kan. yeke x menjamin?? ntah la. pendapat masing2 lah.

dah la aku nk p baca novel
nak pk pasal duit ni sampai aku beranak 8 pon x settle



(googling) ~ ~ seronok nye kalo dlm dompet aku dpt refill duit byk cmni tiap2 hari. huhuhuhu
ok stop dreaming !!!



__________________________________________________
sila tinggalkan komen2 anda. komen yg baik2 ye.yg mencaruts adelah di larang. =)
__________________________________________________

18 comments:

Fahim 'n Alin said...

kdg2 kite byk duet tp miskin..renungkan

Fahim 'n Alin said...

kdg2, kite xde dt, tp rase ckup je

mimis said...

Emm.. same wit me. Saya pon heran apa pasal duit cepat habis ekk? padahal bukannya beli apa pun. Sedar2 dah tinggal 5 kupang..

sabariah said...

lor..dlm dompet aku pon xde note RM50 tu..haha..

ko kurangkan la ber huuu haaa tu.. :p
hik3..

ct odah said...

hoi pkwe kaye pun bkn dt kte..klu dpt yg kay tp kedekot samo gak..klu die kaye pastu ko kikis die..nti tbe2 ptus..die mntak gnti rugi blik mcm putera mhkota klntan ngn manohara tu mmpos la ko tgl spender je..hahaha
so plz thankful wif what we have..cewah..

kucingorengemok said...

at least dah tepikan duit saving :)

greenhall said...

aku baru pikir nak tulis pasal benda alah ni. coz sminggu dua ni, benda ni la yg asyik duk main dlm kpala otak pagi ptg siang malam. ishishish


tp ok la ko ada saving.. boleh aku loan bila sampai time darurat mcm ni. hehehe


*bnyk ke sikit bkn masalah beb. yg penting berkat..

BuLaN iTu aKu said...

ala.. lya.. tak pe... lya bujang lagi
jgn la jimat2 sangat..
heheheheh

jack yg sangat kool said...

ahahaha.. ape lagi..join la MLM..baru tau langit tu mmg tinggi...
masuk wang pos ke (RM55) je pon..

wakakaka...tgk aku..mane merungut pasal duit..
walaupon daku senantiasa kering..tapi daku tetap hepi mengenangkan duit daku ada 5k++ org utang..hepi kan je la jiwa n mkn je la kongsi2 ngn lagi3 org kwn yg senasib..

bila la en.saleh nk byr tunggakan elaun nihhh!!!!!!!!!!!!!!

Afzainizam said...

Salam dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

amboiiii ko duit tinggal sikit pun nak berangan lelebih.... cam ne ye nak jadikan duit tu beranak-beranak daalam dopet cam yang kau kata tu ye... isssshhhh aku pun pening baru 6 hb ni dah tinggal berapa ratus aje ni.... aku nak pinjam kat mak aku lah... mak ohhh mak tolonglah anak mu ini.....

TARANTULAHuruHARArey said...

try perlahan2 buang perangai boros tu..

beli yang dirasakan amat perlu jer..

aku dulu lagi boros dri ko..

dalam simpanan aku ada 50-60 helai jeans. sehari 2-3 bungkus rokok. percaya ke x?


tapi aku mula kawal diri selepas mula gaji dengan rm 700 je. bila ko dh mula kawal diri ko akn terbiasa even gji ko dh capai berapa k sekalipown..

try n terus try.. sebab dipermulaan sahaja je yang susah.

so fikir dulu sebelom bertindak jangan fikir selepas bertindak..

teruskan usaha jangan putus as sis..

alvin takda rumah harga 8juta story.... said...

kau buat la direct selling..jual barang2 nona roguy..macam ayu deadwish..skunk beliau dah maju..tahun ni beliau akan beli unta utk hadiah besday nya sendiri...
boyfren oTT kaya ker??

Lya Colours said...

~ fahim n alin
betol tuh pakcik. byk duit tp x bahagia buat ape kan

~mimis
tuh makna nya sifat kita adalah serupa. boros. huhu

~sabariah
dlm duit ko penuh duit jepon je maaaa

~odah
wah2 ko ckp kadang2 mcm fazilah kamsah tapi kadang2 mcm ikan kaloi terjerut tali pancing. hahahaha

xpe2 aku terima idea ko ni

Lya Colours said...

~kog
yeah right. tp bila end of month xde duit, tetap korek saving. huhu

~greenhall
ya lah patut bersyukur even dpt sket yg penting dgn cara yg halal

~ bulan itu aku
wah bulan ni ko nasihat aku utk tidak terlalu saving ek
aku ska ni. ngeh ngeh ngeh

~ jack yg sgt cool
bila ko da dpt hutang ko 5k tuh,sila la hulur2 kat aku dlm 5-6 ratus. huahuahua

Lya Colours said...

~ afzainizam
aku x sempat nk pinjam duit kat mak aku, aku da kene petir bebelan kan. tuh la membazir je aku. huhu

~tarantulah
thanx for the advise. hehehe insyaALLAH aku tgh membiasakan diri utk tidak terlalu boros. even susah jugak sebenar nya. huhu

~alvin
aku nk berdirect selling?? alamatnya bisnes aku teros lingkup sbb aku x suka la deal2 dgn org ni

bukan boypren ott. dia tuh pakwe pon xde. makwe ade lah, aku. hahahaha

[asam]pedas said...

banyaknyer duit...~

Cik Mawar said...

heheheeh lya,,
aku lau 600 tu
rasa manyakkkkkk giloz dah ha
aku nya bajet belanja bulan2
RM100 ja..
sekali 2 banjer.. tau2
habis.. hahahaha
tunggu lah 25 hb lak..
aduhaiii..
sib baik dok umah ngan mak ayah..
jimat:D
nie pikir duit nak kawen lak
alahai..tekanan sikit:D

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

duit mmg xpnh ckup.kl makin byk gaji, makin byk la kite spend kan?