Wednesday, April 28, 2010

jumaat lambat lagi, tapi mengapa plak aku buat topik ini???

tiba2 nak buat tajuk panjang. motif ??
xde motif la
hahaa

actually aku da lama nak buat entry pasal ni tapi mcm takut plak
mane la tau ade insan sensitif ke ape
jadi sebelum aku bebel lebih merapu, baik aku mention awal2
entry ini tiada kaitan lansung dg sesape. tettttt

ok aku nak story sket pasal sembahyang jumaat
yg mana semua tahu adalah wajib bg kaum Adam
kalo x silap, kalo 3 kali berturut2 tinggal jumaat adalah kafir. (plz correct me if it's wrong)

tapi ni aku jumpa kat wikipedia :

"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)

jadi, salah eak statement aku tadi. haha memandai je. eh tapi aku penah tgk la. kan kat tv3 kan ade slot kalo azan dia letak kata2 hikmah. skrg ade lagi ke x ntah. gila buta tv

area ofis aku ni mmg byk la pejabat2 lain, kilang2 toksah ckp la. so bila lunch hour tuh, berdedai je masing2 pegi melantak. termasuk aku. huehuehue. tapi aku jarang lunch. sebab adalah, bila masuk kedai2 makan area sini, majoriti adalah lelaki. so kau x gerun ke bila ramai2 laki tibe2 ade 2-3 ketul je mawar segar. wah segar ke. hahaha

selalu setiap jumaat aku mmg akan lunch la dgn budak2 ofis ni. so kitorang ni if nk sembahyang, kat surau je la kan kalo jumaat. kalo ari lain leh lepak masjid je.

so friday, lunch hour aku rasa company mesti dah sedia memahami la yg lelaki wajib pergi masjid kan. x kira la co. cina ke ape ke. tapi co. aku xde laki melayu, so selamat la. haha

yg aku pelik tuh, org dah azan ni. dorang dok bersidai lagi kat kedai. makan da siap. ape yg dorang buat? bersembang, isap rokok, gelak2. org da nak start sembahyang dorang kat kedai makan lagi. err??? kenapa eak

mcm mane nak cakap eak. i mean, x malu ke x pergi solat jumaat. dah terang2 aku rasa asal jumaat berduyun2 pergi masjid. tapi still ade puak2 yg x pergi. kenapa eah. x malu ke kat kaum wanita. if la kan, malas sgt nak pergi masjid, baik duduk kat tempat2 tersembunyi. tandas ke apa ke. xde la orang nampak, " eh budak ni x jumaat ke". u get what i mean x?

kita ni sesama Islam. kalo x tegur di kira bersubahat kan. abis kalo ditegur akan mengakibatkan di lempang bertubi2, how meyh?? haha gila psiko plak aku. x kan la sampai kene lempang. gilo apo

abis,apa yg kita perlu lakukan kalo nampak mereka sedang bersenang lenang di kedai makan pada hari jumaat, sedangkan masjid dah menyeru??

buat2 x nampak ke?? pakai oversized sunglass?? haha motif??

atau better x payah pegi lunch, duduk je kat ofis. secara x langsung kita x kan nampak org2 yg x nak pegi masjid tuh kan??? hahahahah okey x lawak!

lagi satu, masa bulan puasa. sebelah ofis aku, actually 2 belah la. haha. okey ada kedai mamak. mamak ni x kira la kan bulan apa pon kan tetap 24hours. so ada la beberapa kali masa last ramadhan, aku nampak org islam pergi tapau. tapau nasi xpe lagi x nampak kan sebab nasi dlm polistrin. ini tapau air sirap ais!! haaa haruslah yg tgk ni pon terasa2 je kesedapan air,walaupon hanya sirap ! so chilaka okey. yang tuh dah sah2 aku nampak depan mata. aku nampak xpe lagi. kalo JAIM nampak??? haaaa silalah naik van jenazah sambil makan buah rambutan ye

so tuh conclude, huh tiba2 feeling buat karangan MUET plak. aku ni insan biasa je. kadang2 ade gak terkurang sana sini. tapi tuh antara kita dgn DIA la. yg wajib kita buat la. kan ? bukan nak menjaja "wei aku baik sila la pinang aku !!" haha tuh harus terdesak nak kawen

ape2 pon, lu pikir la sendiri !!! hahahaha

~ aku sangat suka lalu kat MiTC bila dah nak waktu sembahyang jumaat bila tgk sampai jam2 kereta sebab ramai nya kaum Adam nak p masjid. dengan lori la, bas sekolah lagi, kereta lagi berduyun2. untung jumpa jodoh. hahahahhaha not funny !!

13 comments:

y@n@ M!B said...

ramai jmpe laki cemtu..kdg2 dorang bley plak tunggu abes khutbah baru nk pi masjid...padahal khutbah tu salah satu rukun dlm solat jumaat..xde khutbah baik smyg zohor je..hurmm..ntah la..nak tego dorang tu jaoh lagi tua..xkan tak tahu rukun smyg??haish...

makdara terdiva said...

tiba2 terasa macam esok dah cuti..haha...

semua pon dah tau yg solat tu wajib pon masih yg dok lalai...
semoga kita sentiasa diberikan hidayah dan petunjuk oleh Allah...

maiyah said...

betuii2.. pernah nmpak dlm perjalanan balik rmh ramai org kat kedai minum sdgkan azan berkumandang.. hai.. moga Allah membuka pintu hati mrk

alvin takda rumah harga 8juta.... said...

mungkin mereka monopos...
erkk...kau cerita pasal lelaki kat melaka kan??
syukur..
lelaki kat perak ni masih baik2..

huhuhuhu...

alvin takda rumah harga 8juta.... said...

mungkin mereka monopos...
erkk...kau cerita pasal lelaki kat melaka kan??
syukur..
lelaki kat perak ni masih baik2..

huhuhuhu...

alvin takda rumah harga 8juta.... said...

mungkin mereka monopos...
erkk...kau cerita pasal lelaki kat melaka kan??
syukur..
lelaki kat perak ni masih baik2..

huhuhuhu...

Dyna Yvonne said...

mmg ade yg mcm tu...semoga diberi petunjuk dan hidayah kepada mereka sume...aminn

Lya Colours said...

~ y@n@ M!B
tuh la pelik sungguh perangai dorang ni. kadang2 kita stare je lan kan, siap jeling2 tuh. ewah x sedar ke ari ni jumaat cik abg

~ makdara terdiva
betol. x kira la lelaki ke pempuan, sama2 la memohon agar kita sentiasa di beri hidayah dan petunjuk dariNYA

~ maiyah
situasi lali tuh kak. kadang2 kaum lelaki ramai da keluar dari kedai mkn bila masuk waktu, tapi tetap ada 2-3 puak tegar melepak. moga diberi hidayah..

~ Alvin
ahahahha aku cite melaka je la. tempat lain mak xtau la noks

~ Dyna Yvonne
amin. kita pon sama2 la mendoakan

Insan Biasa said...

Tiba terasa nak solat jumaat kat tu !!!

kalau nasib baik kat situ leh jumpa bidadari .

Boleh risik dan pinang sekali ......

Insan Biasa said...

Tiba terasa nak solat jumaat kat tu !!!

kalau nasib baik kat situ leh jumpa bidadari .

Boleh risik dan pinang sekali ......

c-idah said...

dah betullah ape yg lya habaq tu..
cukup 3 kali pintu hatinya tertutup..
allahualam...
tepuk dada tanye selera..
kalau boleh sedar lah cepat
sebelum terlambat...
lagi2 dibulan ramadhan..
raja segala bulan,sendiri mau ingatlah.....

rindulah...
oh ye,akk nk p shooping barang baby
nak ikut tak??hehe...jommmm!

Lya Colours said...

~ insan biasa
wah niat dah lain
haha

~ c-idah
nak ikot nak ikot (sambil joget2 goyang muntuts)
hahaha

Insan Biasa said...

huhu ....

nak luruskan niat ..... hihi

lepas solat baru nak jumpa bidadari ....