Thursday, September 2, 2010

LAILATUL QADR

sumber sepenuhnya : HarakahDaily.Net


Tanda-tanda berlakunya Lailatul Qadr

Di antara tanda yang sempat terlihat pada masa Nabi s.a.w adalah bahwasanya ketika baginda bersujud di waktu Subuh di atas tanah yang dibasahi dengan air, ertinya bahawa pada malam itu turun hujan sehingga baginda sujud di atas tanah yang berair.

Lailatul Qadr adalah malam dibukanya seluruh pintu kebaikan, didekatkannya para kekasih Allah, didengarkannya permohonan dan dijawabnya segala doa, amal kebaikan pada malam itu ditulis dengan pahala sebesar besarnya, malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Maka hendaknya kita berusaha untuk mencarinya dengan bersungguh-sungguh.

Malam itu tenang dan hening, keadaannya tidak dingin dan tidak panas; siangnya pula memancarkan cahaya matahari yang warnanya pucat; pada malam itu juga malaikat Jibril akan menyelami orang yang beribadat pada malam itu dan secara tiba-tiba kita akan rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak.

Ada pendapat yang berkata, bahawa orang yang menemui lailatul qadar akan melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga keseluruhan ceruk yang gelap gelita.

Ada pula menyatakan bahawa kedengaran ucapan salam dan kata-kata yang lain daripada malaikat.

Ada juga yang melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.

Ada yang berkata doa permohonannya makbul.


Sebab-sebab Allah adakan Lailatul Qadr

Terdapat beberapa pandangan ulama yang menyebut bahawa, Allah SWT mempunyai sebab kenapa Dia mengadakan Lailatul Qadr buat umat Nabi Muhammad s.a.w antara lain;

Menurut Imam Malik, Rasulullah melihat bahawa umur umatnya tidak sepanjang umat sebelum mereka, baginda bermohon kepada Allah memberikan peluang di mana umatnya supaya dapat beramal dengan yang nilainya sama dengan amalan umat sebelum mereka.

Sementara Imam al-Qurtubi pula berpendapat, Rasulullah diperlihatkan kepadanya usia umat terdahulu, maka Baginda berasa usia umatnya terlalu pendek hingga tidak mungkin dapat mencapai amal seperti yang diraih oleh umat terdahulu yang usianya panjang. Purata usia umat Muhammad antara 60 hingga 70 tahun menurut maksud satu hadis Rasulullah. Sebab itu Allah menawarkan malam al-Qadar yang mempunyai nilai pahala seribu bulan kepada Rasulullah, para sahabat malah kepada seluruh umat baginda s.a.w.

Justeru, malam al-Qadar adalah satu kurniaan Ilahi yang dianugerahkan oleh Allah kepada Rasulullah dan umatnya sebagai tanda kasih sayang dan rahmat-Nya yang menyeluruh. Amal kebajikan seseorang hamba Allah pada malam itu adalah lebih baik daripada amal kebajikan selama seribu bulan atau menurut ulama sebagai 83 tahun empat bulan.


sama2 lah kita perbanyakkan amalan yang wajib mahupun sunat dalam meniti malam2 terakhir di bulan Ramadhan
tapi sayangnya, mak dah bendera jepon noks :(

lets klik !!

19 comments:

sahromnasrudin said...

salam..semoga kita antara insan terpilih utk menggapai malam penuh keberkatan ini ;-)

ct odah said...

ish insaf btol...nk gak jumpe mlm ni...

fatenton said...

malam tadi cuacanya heninggg sgt..
insyaallah..sama2lah kita :)

Fida Faizal said...

salam . selamat beribadah . semoga bertemu kita dengan malam ini :)

Nashays said...

sama2 laa kite mencari malam yang lebih baik dari 1000 bulan ini :)

Dyna Yvonne said...

harap2 kite antara yg terpilih~
>_<

MOFASAD said...

aku terkejut ko layan harakah daily!
sumpah!!!!!!!!


ekeke

Lya Colours said...

~ sahromnasrudin
amin. semoga sama2 peroleh keberkatan malamnya

~ ct odah
ko tdo awal mano nk jmp. haha

~ fatenton
betol2 mlm td mcm damai je

~ Fida Faizal
amin. sama2 lah kita ya =)

~ Nashays
selamat beribadat =)

~ Dyna Yvonne
insyaALLAH =)

~ MOFASAD
hoi pandang aku sebelah mata nampak !! ggrrrr

mahira oya said...

la sudah itu bendera kah..
makan ape rini..hehe

y@n@ M!B said...

slmt beribadah =)

Lya Colours said...

~ mahira oya
yela
bendera naik
huhu

~ y@n@ M!B
selamat juga =)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

terima kasih nice info

maiyah said...

moga kita slalu dlm keberkatanNya.. insyaAllah

nAmA wA jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR said...

walaupun hidup seribu tahun..
kalau tak sembahyang..
apa gunanya...

Lya Colours said...

~ b.r.u.t.a.l.s.o.l.o
sama2 kasih =D

~ maiyah
insyaALLAH

~ nAmA wA jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR
betol3

DrSinga said...

baru boleh masuk sini weh...
manjaaang 'malware..virus detected'
.
sama2 kita doa-doa...

Amni said...

terima kasih perkongsian.. kadang2 tidur tu buat kita lupa segala... umph!

PinQib said...

ih4...
yng sbb umo kite pendek tu betoi lah.. smlam macam lailatulqadar, sbb matahri cam lemah3..

PinQib said...

ih4...
yng sbb umo kite pendek tu betoi lah.. smlam macam lailatulqadar, sbb matahri cam lemah3..