Thursday, March 3, 2011

mencari atau menunggu ???

semalam kecoh gila si raudah ni
suruh aku baca kat iluvislam
pastu tiba2 dia kata dia dah yakin pada diri sendiri
gila ke apa perempuan tuh kan
dah malam2 merempan pasal yakin la apa la
sepak baru tau
pastu suruh aku baca sendiri
kalau aku tak sedar tuh, tak tau la
kurang ajarsss. kau nak makan lempang tak wahai cik raudah?
hahahaha

dia suruh aku baca topik ni
jodoh: mencari atau menunggu
boleh klik link di tajuk untuk bacaan lebih lanjut




well, apa nak cakap kan
pasal jodoh ni, memang lah ketentuan Dia dan memang Dia dah tetapkan kita dengan si polan bla2
aku pernah gak wondering, adakah kita hanya perlu tunggu si polan tuh
atau berusaha cari si polan
dalam konteks pemikiran aku yang tak berapa nak kembang ni, mesti lah aku fikir
nak cari kat mana?? masjid ?
yes masjid. siapa yang pernah suara kan itu wahai cik raudah ?? hahaha

and bila dah baca artikel tuh, baru aku faham
berusaha yang di maksudkan adalah

"Usaha yang perlu kita letakkan itu adalah lebih kepada 'MENJADI" daripada 'MENCARI'."

"....dalam kita mahu mendapatkan yang soleh, kita perlu JADI soleh terlebih dahulu..."

petikan artikel tersebut


maknanya, kita kene berusaha perbaiki diri sendiri lah kot kan
kalau kita nak dapatkan yang terbaik, maka kita harus ubah diri sendiri dulu. Buang semua anasir2 negatif dalam diri, dan tanamkan dengan nilai2 murni yang elok

"....Kerana sesungguhnya, Allah akan menyediakan pasangan buat kita, sesuai dengan tahap keimanan diri kita juga...."

pernah dengar ungkapan, lelaki yang baik untuk wanita yang baik, dan sebaliknya
kesahihan tuh tak pasti la. tapi sila baca ini pulak

"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]


maka, usaha untuk mendapatkan jodoh adalah, perbaiki diri dengan menjadi lebih baik. bukan dengan berusaha mencari di shopping mall atau pasar malam atau duduk melalak kat Jetty sampai suara kering. paham tak cik raudah? hahaha


"Sebagai lelaki, kita perlu melatih diri kita agar mampu memimpin, mampu hidup berdikari. Dan sudah tentu kemudiannya mampu menjadi qudwah atau contoh tauladan yang baik buat keluarga. "

" Sebagai wanita pula, persiapkanlah diri kalian dengan ilmu. Harapannya, dengan tarbiyyah (didik) dari tangan-tangan kalian, anak-anak itulah yang bakal menjadi pejuang-pejuang Islam suatu hari nanti, inshaAllah. Kalian perlu sedar, bahawa kalianlah pentarbiyyah utama generasi masa hadapan. Masa depan umat, hakikatnya, terletak di tangan-tangan kalian."


" ... Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 2-3]


sumber artikel sepenuhnya dari iluvislam


aku dari dulu lagi dah clarify diri sendiri
bahawa aku adalah tak sedia untuk berkahwin
tapi, aku akan merempan atau memekak nak jodoh sebab bila tengok member2 dah kahwin. itu 1. dan sebab lagi 1 adalah, bila si raudah ni yang memekak over2 kat sms "aku bosan nak pakwee" bla2. eh mampus aku kene karate dengan perempuan ni. haha

harus ubah diri sendiri dulu, kesimpulannya
mulut kene jaga. asek nak mencarutss je kan
ish ni semua anasir2 jahat si raudah. hahaha
mampuih kene tibai lagi


oih dah hari khamis ye
patutlah aku rasa macam tiba2 insaf ni
ngehehehehe

sekejap je dah hari khamis ek
sekejap je dah bulan 3
sekejap je nanti tiba2 dah habis 2011
sekejap je nanti tiba2 tahun depan umur aku 25
what ????????????


lets klik !!

15 comments:

ct odah said...

wah ni byk mgutuk aku...ko kate nk berubah.ko tgk dgn terpaksanye aku trpakse mmaki ko...cilake lu..hahaha

A.s.t.i.n.a said...

wkakaka Ya Allah dak nehh lucu tol.. ade lak sal ari ni khamis ade ase insaf sket.. kiss kanggg

Dyna Yvonne said...

setuju ngn cik lya.mari same2 usaha jd yg terbaik.
>_<


awak..nak kawen!hehe

YanaMIB said...

jgn jd terlalu workaholic..laki takut woii nk kenal pompuan yg terlalu obses dgn kerjaya nih..huhu~

ku doakan ko cpt ketemu jodoh ye..=)

rATu kEBaYA said...

bagus ni dek.. akak pun dah cuba.. tapi akak jumpa en. suami akak kat Yahoo Massenger.. hahaha.. cubalah..

niesz said...

kite same baya lah..hehehe..niesz target kawen taun depan tp tu la..bajet tak cukup lg..mintk2 semua yang di rancang menjadi..insyaALLAH..

Amy Syaquena said...

setuju dengan yana..base kepada pengalaman amy sebelum nie sebab terlalu workaholic sampai x de laki nak dekat...

p/s: jemput join contest sinar raudah

Hanis MY said...

comel ok entry ni...hanis pun beberapa kali kecewa huhu alhamdulillah jumpa jodoh yang terbaik...pasti ada di luar sana, kena berkenalan2 sikit hehe..insyaAllah jangan oputus doa yg terbaik dr Dia sebab hnya dia yg maha mengetahui...

Myra Jay said...

Mula baca tu rasa berdebar gak, mcm marah bebeno je.. Rupanya psl isu jodoh :)

Takpe, lambat @ cepat tu semua ketentuan, yg penting kena berusaha kan :)

lalink7 said...

masa memang cepat berlalu...sangat takut masa nie langsung xberhati perut..xtggu kite punn..huwaaaaaaaaaaaaaaaaa...


jodoh Lya ade kat luar sana tp belum mahu muncul lg kot..

mEiZ SHA said...

very gud article....:)

cutefroggie said...

ishkk..tak usah mencari..ko tu makcik..mata duitan..sat agi cari laki kaya jerk..huhuhu...makcik...berdoa n berdoa....ada yg sudinya..umo baru 24...muda agi lol!!!!

DuniakuAbstrak said...

tapi aku sering merasakan aku keji

layakkah aku untuk dia?

Awwww




##serius aku keji tapi dia baik giLa

☆aDihAys☆ said...

btol2..kite slalu nk yg terbaek tp nk cermin diri kita dlu..

tp tu la manusia..

papepun..doa pun penting kn..

green said...

insaf