Thursday, May 26, 2011

Etika Berdoa

kita berdoa untuk memohon sesuatu.
nak minta perlindungan dari-NYA
nak minta dipanjangkan umur
nak minta diberi kesihatan yang baik
nak minta diberikan pekerjaan yang baik
macam2 kita nak minta dari-NYA

tapi kita tak tau dalam nak berdoa pon ada etika dan adab-adabnya. so kat sini aku nak share la adab & etika berdoa yang aku jumpa kat facebook koleksi soal jawab agama

1. Ikhlas kerana Allah Ta‘ala.

2. Memulakan serta mengakhiri doa dengan menyebut dan memuji-muji nama Allah serta memberi selawat dan salam kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

3. Bersungguh-sungguh dalam berdoa dan merasa penuh yakin akan diperkenankan.

4. Berdoa disertai dengan kerendahan hati, khusyuk, merendahkan suara di antara berbisik dan nyaring dan diiringi dengan perasaan takut azab Allah dan penuh harapan dengan limpah kurniaNya.

5. Menghadap kiblat dan menadah dua tangan.

6. Berwudhu.

7. Berdoa dengan jalan bertawassul dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah Ta‘ala.

8. Bertawassul dengan amal salih yang dikerjakan oleh orang yang berdoa.

9. Menjauhi segala maksiat.


lets klik !!

9 comments:

redza said...

yg penting..jgn jemu dan terus berdoa..insyaAllah akan dimakbulkn...tuhan itu maha pemurah

Dyna Yvonne said...

sesungguhnye senjata paling berguna ialah doa.



selamat beramal.


^^

Hanis MY said...

thank u for sharing and keep on praying...

lalink7 said...

selalu buat solat tahajud, hajat dsbainyee..

rATu kEBaYA said...

alhamdulillah.. info yang betul2 berguna... doa adalah terapi.. bila dah berdoa hati pun rasa ringan je

sahromnasrudin said...

selain itu, berdoa harus istiqamah..jangan ikut mood kita

DuniakuAbstrak said...

baik..

Papa Mifz said...

berdoa la dgn ikhlas....:)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

salam ziarah di ptg isnin...