Thursday, January 5, 2012

cik mek molek

masakan pertama yang aku godek di tahun 2012
haruslah yang paling senang. huahuahua. punya pomaleh
ni kes teringin nak makan cik mek molek
lama tak makan. padahal bukan payah bona kan nak buek

so kebetulan hari isnin hari tu pergi econsave, nampak ada keledek oren cantik2 je, rembat la 3 biji


keledek oren 3 biji.


potong kecil2 dan rebus sampai empuk. letak garam sket dalam setengah sudu kecil. saja nak bagi rasa sket



dah empuk. cucuk la dengan pisau ke garfu ke nak tau dah empuk ke tak



lenyek kan beliau



pastu letak tepung gandum
sukatan, ikut pandai kau orang la. rasa2 sendiri masa uli tu, agak2 dia lembik masuk tepung lagi. sampai la dah sedang elok. maknanya bila uli2 takde melekat kat tangan



pastu bentukkan sebegini
kedua-dua penghujungnya harus bermuncung sebegitu ye
ish tak cantik btol aku uli ni. lantokkkk

oh ye, jangan lupa letak gula kat tengah2 ye. aku letak dalam setengah sudu kecil, lebih sket. baru ada effect gula tu cair nanti. kalau sket, gula tu kering je nanti



pastu goreng. yuhuuuuuu dah siap
sonang yo kan
budak masuk tadika pon tau buek
so selamat mencuba. uhuk uhuk uhuk *batuk plak*


lets klik !!

18 comments:

saffiya_aleesya @ echa said...

mudah je kan..tapi kalau mudah pun tp malas nak buat tetap tak jadi kuih apa pun contoh terdekat macam aku..pemalas!!! huhuhuh

kucingorengemok said...

eh, tak kusangka senang macam ni!

jedi said...

kueh kegemaran aku...dulu masa kecik ma selalu buat utk aku kuih ni...

sedap dimakan time panas...

KAMIHIDUP said...

Ya Allah, sedapnya. :)

Dyna Yvonne said...

mudah ke tu.haha.bab kueh ni la yg paling tak reti nak cuba.mcm sedap jek awk buat.senang pulak tu.

mEiZ SHA said...

dapnyerrrrrrrrrrrrr..:)

redza said...

aku reti makan je

the-SZ said...

comelnya.

miloais milo said...

mudah tapi sedap
ok sangat2...

Lelaki Ini said...

nak sikit!

fairus said...

NAMPAK MENARIK...

ainnoraini said...

kudah rupanya..selalunya kak ain beli jer..terlebih rajinkannnn...

Hanis MY said...

wow dapnyerr nyum2 bertuah la bakal hubby lya ni...

eelobor said...

daripada dulu lagi tertanya kenapa cek mek molek nih berbujur eh? kenapa x de orang buat 3 segi ker.... huhuhuhu

gadisBunga said...

berapa ketul keledek rebus selamat masuk mulut sebelum selamat dilenyek?

Ezad Skytech said...

wahh...mudahnya..kena try ni...hee~

izahdaut said...

comel cek mek moleknya. mesti mcm tuannya jugak. kalau beli keledek ni mmg banyaakk sangat menu boleh dibuat. paling suka donut keledek. kena try tau. sangat memuaskan hati

miss nina said...

sedapnya :)