Wednesday, February 29, 2012

sanggul bonggol unta

assalamualaikum

semalam tengok 30 minit ustaz don
dia cakap pasal menutup aurat - especially berkaitan tudung
wanita yang bertudung
apa yang perlu di tutup
kalau di katakan paras dada kene tutup tu sampai paras mana
kalau pakai tudung tapi tak tutup bahu boleh ke tak. boleh kalau baju yang di pakainya longgar
macam2 la
bagus btol perisian semalam
terasa diri ini kekurangan ilmu okeh
itu la asek tengok rancangan memasak je
lempangggg pipi laju2

lepas tu dia bercakap pasal sanggul bonggol unta
sekarang yang famous sangat orang kan suka pakai sanggul palsu tinggi2
macam gambar di bawah ini. *rembat di google*



aku pelik btol la. ke ini namanya fesyen ek
dah macam cacat je aku tengoknya
macam hari tu cousin aku kahwin, mak andam dia buat sanggul lebih kurang macam ni la
aku tengok pon dah pelik
perlu ke terjojol begitu ye

tapi hari tu ada dengar ceramah ustaz favourite ku, ustaz azhar
dia cakap
kalau wanita tu rambut dia memang dah panjang
lepas tu dia ikat dah rendah, tapi still la nampak bentuk sket, itu di haruskan kot
wallahualam. tak ingat
mintak maaf la kalau salah statement. nanti aku rujuk balik youtube tu

tapi kalau di ada2 kan sanggul tu, menyerupai macam gambar tu
maka silalah rujuk ini...........


Rasulullah s.a.w bersabda:

dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


baiklah. ini intuk peringatan diri sendiri jugak

bukan nak menunjuk pandai ke (bukan pandai sangat pon)
cuma sekadar berkongsi ilmu
semoga kita sama2 peroleh manfaat daripadanya. insyaAllah


lets klik !!

18 comments:

Amy Syaquena said...

setuju gan ko lia..dah macam cacat je tengok..akak x suka betul tengok sanggul rambut tinggi..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

mmg ramai kot suke ada bonggol unta kat kepala..haish..macam sarang tebuan jeeeeee ..hish..tak berkenan

ainnoraini said...

tidak ler kakain nak nak pakai mcm tu..rasa mcm pelik jer...

hantumakan said...

iskh, tk keje saja nak bonggolkan kepala, hehe

Masya said...

sy pun tak suke... pernah jugak buat entry psl ni... dan mmg berdosa kan kalau pakai mcm tu...

atty's said...

kty ni rambut panjang, kdg bila nak pakai tudung, buat sanggul mcm tinggi je..mcm pelik,siap tanya anak2 okeh ke tudung mama, terjongket ke..tak puas ati..kecikkan sikit sanggulnya..

gadisBunga said...

sebenarnya kepala terjojol mcm tu adalah hodoh.

eelobor said...

ntah...pesen kebendanya. tak lawa langsung!!!

Mysara Ab Rahman said...

org skrg terlalu mengikut fesyen..
bayangkan anak tudung pn djual siap ada sanggulnya skali...adoi..

Ezad Skytech said...

serius..mmg pelik kalau tinggi mcm tu...huhu~

wahida said...

selalunya sanggul tinggi ni aku selalu jumpa masa kenduri kawen...pengantin pakai rupa gitu...

sahromnasrudin said...

klu kita dh tahu hukumnya, kalau kita nak buat juga..sendiri mahu ingat la kan

fairus said...

PASAL BONGGOL UNTA TU, MEMANG SAYA PERNAH MEMBACANYA.. KALAU BENARLAH SEPERTI APA YANG NABI SABDAKAN, HARUSLAH DIELAK..

oya said...

pelik la sanggul gitu..

saffiya_aleesya @ echa said...

skrg ni dah bermacam2 fesyen.. dah makin pelik dah aku tengok..kadang2 ada yang aku tengok dah besar kepala dr badan pun ada..apa yg penting pakai laa ikut kesesuaian dan tak melanggar hukum..jangan main2 yer tak cium bau syurga tuuuuu..

Ros said...

Salam Lya,

Betoi tu Lya...nak buat apa pun biar lah kerana Allah bukannya pasai nak menunjuk nunjuk supaya orang memandang kita....

Kalau dah pakai tudung tu,pakai lah elok2,nama pun nak tutup aurat kan Lya......

Munnafendy said...

kalau sbb rmbut panjang, buat sanggul rendah je..kalau nampak jugak takpe..tp yg ini ntah..sng kata, xcantik mana pun...

Anonymous said...

Bnyk lagi yg xmenepati syarat.....tudung bling2, baju bling2, warna terang yg menarik perhatian, make up Dan yg teruk Dan dosa tapi semua buat ialah pakai perfume :(