Thursday, June 12, 2014

kenduri oh kenduri

Assalamualaikum

Minggu lepas, masa birthday Agong
Ada buat kenduri sket kat rumah
Kenduri sambut ramadhan

Masak gotong-royong family je
Tukang masak ada
Mama, sepupu 2 orang yang terel gila masak, dengan cikton (mak sedara)

Menu ohsem!




Masih mengamalkan hidang berdulang
Kami orang kampung =)


Menu adalah :




Menu wajib
Kari itik
Sembelih 7-8 ekor itik belaan
Dah senyap reban mak aku
Tinggal ayam kampung je
Tu nanti tunggu raya plak





Udang sweet sour





Sayur jowo




Ikan parang masak asam




Ikan bilis tamban sambal hijo
dan
Kerabu mangga
Gambar takdok




Dan pelbagai kuih-muih
Antaranya
Serabai dan serawa durian
Kuih talam, kuih lapis, karipap, abok-abok

Eh tak sempat la nak amik gambar sangat
Gambar kuih pon takde hu hu hu




Menghidang
Kenduri start pukul 12
Awal kan
Memang biasa buat makan tengahari
Pas kenyang-kenyang makan, boleh terus pergi Zohor kat masjid




Itu lah dia kenduri kecil kami
Gambar memang takde sangat pun
Takde orang nak layan jadi photographer aku hu hu hu

Eh malam nya ada makan lagi
Makan-makan family

Family makan katakan
See the pinggang lah !


lets klik !!

10 comments:

Acik Erna said...

adui Aini..telan air liur acik..sedap sangat semua lauk2nya.
acik dah memang suka lauk itik..sambal udang nagn sambal bilis ikan tamban tu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak hari sabtu ni baru buat kenduri sambut ramadan ni.. esok balik kampung..

Mana orang nak layan bergambar faz.. semua tnegah sibuk layan makanan yg sedap tu ehe :)

Daddy Ziyyad said...

sayur jowo tu mmg terbaikkk la...

tapi saya tak makan itik! hahaha

Knor said...

mmg tau sgt klu lya n family bt kenduri mmg meriah sokmo..meriah dgn saudara n meriah dgn makanannya..

org melaka mmg gini ye..mewah dgn makanan dn mewah dgn riuh rendah..pernah pg kenduri dokek melaka..siap bagi tapau2 lg

eelobor said...

fuhhh....menu wajib kari itik? serius saya tak pernah cuba lagi tu. kat mana la nak cari gerai yang jual nasi belauk pagi ada kari itik kat KL nie. yang serati memang dah cuba.... isinya liat sket

fairus said...

SAMBAL UDANG YANG BUAT SAYA TERLIUR...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

waaaaaaaa...ikan bilis tamban sambal ijo tu buat sy telan ailio hahaha

Kakzakie said...

Makan hidang dulanglah baru best. Rumah kakak tiap hari memang kakak guna dulang tau Lya.. Kami makan bersila atas lantai tak duduk kerusi..

Amanda Suria said...

walau kenduri kecik...tp sebab dibuat ala2 kampung..terasa sangat awesome kan...lamanya x makan kenduri ala2 kampung macam tuh..kari itik???wowwww......fav akak tuh..

LYAfrina said...

eyh,,, ada lg buat hdangan dlm dulang camni