Tuesday, September 23, 2014

balado terung ter-over podeh

Assalamualaikum


Hari sabtu lepas teringin nak makan balado terung
Sebona eh teringin balado terung kat wong solo tu
Sodap boto kan
Tapi tu la. Nak ke wong solo tu maleh weyhhh
Kalau weekend harus la jammed area situ
Dah la masa tu cuti sekolah kan. Koso la den nak ke situ hah

So pergi je kedai
Beli terung, tauhu, tempe
Fe-feeling makan ayam penyet la kan. Tapi ayam takdok hihihihi




Set nasi ayam penyet tanpa ayam
Vegetarian la ni kiranya hokhokhok






Ko jangan main-main balado terung den podeh nak mampui
Berdesing telinga makan
Marah mak aku hahahaha
Kes malas nak sukat bahan. Main campak je
Sekali over cili padi kau
Rasakannnnnnnnnn


Resepi: Balado Terung (KOG) 

2 batang terung panjang
Blend: Tomato, belacan, cili api, gula
3 ulas awang putih
1 biji tomato- dihiris
Daun limau purut
1/2 kiub sup bunjut maggi knorr... 
(kalau nak masuk sup bunjut terus pun boleh kot?)

1. Terung dipotong serong, goreng, tos dan ketepikan
2. Tumbuk bawang putih; tumis hingga naik bau
3. Masukkan bahan blend, tomato hiris dan daun limau purut
4. Tambah sup bunjut maggi
5. Kacau, tambah air kalau perlu
6. Masukkan terung yang dah digoreng, gaul dan matikan api
7. Optional- tabur bawang goreng kalau nak lebih sedap


P/s: Siapa eh yang jumpa adik aku kat wad hari tu. Haha sengal tau malu mak. Tinggal link plis. Nak belanja ayam penyet ni. Lalalalalala




lets klik !!

10 comments:

Kakzakie said...

Lya ni pun satu kalau pedas sgt memanglah org berusia takut nak makan. Sedap memang sedap tapi masuk toilet selalu tu yg tak tahan..

ps: siapa yg nak jumpa cik doc.tu?

LYAfrina said...

yumm..pedas2 pon.. tp sedapp ni..
cuma kalo jnis perut sensitip..lps tu masuk toilet la

Chot said...

Podeh tu sodap....menambah eh makan. Smpai keluar air hidung..berasap..

gadisBunga™ said...

vegetarian sangat!! hahaha!!!

nur anis said...

dap eh dap eh dap ehhhh...

fairus said...

Saya tak pernah rasa terung.. Tak tahu ia sedap atau tidak..

~misshuny~ said...

hye lya..sy la jmpa adik lya kat wad..sy skang masih admit kat wad o&g hosp melaka..hihi..tp sy dah privatekan blog..mesti adik lya cite kat lya kan..btw,dye houseman yg best..=)

eelobor said...

hat pedas sket2 boleh la makan....tapi kebiasaan masakan sana memang pedas2 melampau kan? konpem tak boleh nak masuk ke perut saya. hehehe, bergelen2 la air kosong penuh

Knor said...

klu podeh bonar mau buasir....

suka bonar terung bakar..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

podeh la sodap...baru terangkek :p