Friday, August 5, 2016

Ayam Sambal Bali yang dah lama viral tapi baru nak try


Assalamualaikum

Ayam sambal bali. Hurmmm
Dah lama viral, baru nak try hihi
Ni pon sebab hari ni ada potluck kat office. So aku saje la try resepi ni aku google mana ntah
Tapi sama je la pon mana2 resepi aku tengok





Ayam sambal bali yang dah siap masak malam tadi
Menurut kata pencuba-pencuba masakan ini, kene biarkan lama sket, kalau masak malam, esok pagi makan, lagi sedap !



Ayam sekor. Di garam kunyitkan dan di goreng manja-manja tak payah beria sangat goreng tu ye





Seperti yang anda lihat
Bawang besar, bawang putih, halia dan belacan di blend 




seperti yang anda lihat jugak
serai, daun kari, cili kisar, kicap, air, garam gula







kuali dan minyak yang sama goreng ayam tadi, tumis serai dulu sampai wangi. pastu masuk daun kari. tumis jap sampai naik bau
hoi bau wangi hoi !!







pastu masuk kan bahan kisar-kisar tu
tumis sampai garing dan pecah minyak




bila dah garing pecah minyak, masuk kan garam gula secukup rasa. pastu masuk ayam. gaul jap then masuk air





pastu masuk kicap. aku masuk anggaran 2 sudu besar je
gaul rata, biar masak jap, tutup api, siap !!!







lets klik !!

8 comments:

anajingga said...

sedapnya, kak ana pun belum pernah try lagi :)

Kakzakie Purvit said...

Oh... kakak tak pernah buat lagi Lya tapi dah pernah makan org lain yg masak.

Yana MIB said...

mmg agak senang nk buat...aku hr tu buat ayam ni pastu cherry berry...boleh? bengong je rasa...-.-

Raihanah Ahmad said...

mesti sedap ni ya, cara buat pun macam senang je

wahida said...

mmg sedap...laki aku kemain suka lauk ni...
dah dua kali aku buat...hehe...

sudipVSsenduk said...

eeemmmm... dap

Amanda Suria said...

Akak dh pnh buat...sedap...

Mazlan Othman said...

Tentu sedap.
Boleh cuba ni.